Tavoita nuorisokohderyhmä tehokkaasti TikTokin avulla

29.3.2021

Nuoret, ja erityisesti Z-sukupolvi, ovat kasvaneet älypuhelimien, digitaalisten palveluiden ja sosiaalisen median parissa. He muodostavat ensimmäisen sukupolven, joka on syntynyt maailmaan, jossa internet on ollut läsnä syntymästä lähtien. Heille teknologian hyödyntäminen on arkipäiväistä ja mieluisaa, ja sosiaalinen media on nykyään korvaamaton osa heidän elämäänsä. Tiedon hankkiminen verkosta on heille helppoa ja ostopäätöksiä tehdessä etsitään laajasti arvosteluja ostopäätöksen tueksi. Z-sukupolvi haluaa kuluttaa yhä enemmän ja he vaativat helppokäyttöisiä ratkaisuja kuluttamiseensa ilman pitkiä odotusaikoja.

Mistä Z-sukupolven tavoittaa parhaiten?

Nuoret saavat vaikutteita trendituotteista ja palveluista sosiaalisessa mediassa. Julkkisten ja vaikuttajien mainostamat ja suosittelemat tuotteet sekä palvelut vaikuttavat erittäin suuresti nuorten ostopäätöksiin ja kulutukseen. Vaikuttajamarkkinointi onkin tehokas keino tavoittaa nuoria. Jotta brändiviesti pysyy luotettavana ja relevanttina, tulee valita kohderyhmälle sopivat vaikuttajat, joihin on helppo samaistua. Z-sukupolvella on entistä suurempia odotuksia kuluttamiseen liittyen ja he erottavat helposti liian vahvat brändiviestit muun sisällön joukosta. Kuluttamiselta halutaan helppokäyttöisyyttä ja uutta teknologiaa hyödynnetään mielellään.

Nuorisokohderyhmää tavoiteltaessa on hyvä valita oikeat sosiaalisen median kanavat. Facebookin sisältö koetaan nuorten keskuudessa kasvavassa määrin tylsäksi, joten siellä ei ole tehokasta kohdentaa mainontaa tälle kohderyhmälle. Videosisältö on suosiossa sekä kanavat, joissa on helppo kommunikoida muiden samanhenkisten kanssa. Nuoret ovat yhä enemmän yhteyksissä erilaisten brändiviestien kanssa, ja niiden joukosta erottautumiseen tarvitaan mielenkiintoista, uniikkia ja relevanttia sisältöä. Jos yrityksen kohderyhmä on alle 20-30 -vuotiaat, on TikTok tehokas valinta.

TikTok lyhyesti

Lyhyiden videoiden tekemiseen tarkoitettu sosiaalisen median kanava TikTok on kasvattanut suosiotaan räjähdysmäisesti varsinkin koronapandemian aikana. TikTok on ensisijaisesti kehitetty viihdekäyttöön, mutta myös monet brändit ovat onnistuneet kasvattamaan tunnettuuttaan siellä. Varsinkin henkilöbrändit ja pienyrittäjät ovat onnistuneet luomaan positiivista näkyvyyttä kanavassa. Erilaiset tutoriaalit ja vinkit ovat suosittua sisältöä ja auttavat tuomaan esille omaa asiantuntijaosaamista. Esimerkiksi psykologi Dr Julie Smith on saavuttanut yli 2 miljoonan katsojan yleisön jakamalla mielenterveys- ja ajatusmallivinkkejä kanavallaan.

TikTok-sovellus on erityisesti suosiossa 13-20 -vuotiaiden joukossa, mutta varsinkin vallitsevien poikkeusolojen myötä myös sitä vanhemmat käyttäjät ovat löytäneet tiensä sovellukseen. TikTokin käyttäjät ovat hyvin sitoutuneita sovelluksen käyttöön, sillä jopa 90% 800 miljoonasta käyttäjästä käyttää sovellusta päivittäin. TikTokissa on mahdollista kasvattaa orgaanista näkyvyyttä ennätysmäisen nopeasti muihin sosiaalisen median kanaviin verrattuna. Se onkin nousemassa yhdeksi kustannustehokkaimmaksi markkinointikanavaksi.

TikTokin oman algoritmin takia on vaikea ennustaa, millainen sisältö siellä menestyy parhaiten. Yksi video voi yhdessä yössä nousta viraaliksi maailman laajuiseksi ilmiöksi miljoonilla katselukerroilla, kun taas toinen voi jäädä täysin huomaamatta. Esimerkiksi yhdysvaltalainen amerikkalaisen jalkapallonpelaaja päätyi yhdessä yössä viraaliksi ilmiöksi videolla, jossa hän lauloi pukuhuoneessa joukkueensa kanssa Justin Bieberin kappaletta. Tärkeää onkin kokeilla rohkeasti erilaisia luovia ratkaisuja sisällön luomisessa.

Suosituimpien ja trendaavien hashtagien sekä kappaleiden käyttö videoissa parantaa näkyvyyttä huomattavasti, mutta ne vaihtuvat hyvin nopeasti. Tämän vuoksi trendien suhteen on tehtävä nopeita liikkeitä pysyäkseen ajan tasalla. Sovelluksen Discover eli Löydäsivulta löydät ajankohtaiset trendaavat hashtagit, alla esimerkiksi juuri tänään nousussa olevia hashtageja.

Brändit voivat tehokkaimmin hyödyntää TikTokia markkinoinnissaan luomalla sisältöä brändin omalle käyttäjätilille tai tekemällä yhteistyötä sopivien vaikuttajien kanssa. Esimerkiksi Burger King on Suomessa tehnyt yhteistyötä vaikuttajien kanssa. Yhteistyön kautta sisältö leviää todennäköisemmin suuremmalle yleisölle.

Erilaiset haasteet ovat myös TikTokissa suosittuja ja yrityksetkin voivat osallistua niihin. Yhdysvaltalainen yritys Chipotle on hyödyntänyt haasteita, ja heidän avokadon päivän #GuacDance-haaste rikkoi TikTokin ennätyksiä. E.L.F. Cosmetics taas hyödynsi ajankohtaista koronatilannetta ja loi etäisyyden pitämisen muistuttamiseen #EyesLipsFace-haasteen. Haasteet nimetään yleensä hashtagin kanssa, jolloin niihin on helppo osallistua ja osallistuneet videot on helposti löydettävissä hashtagin takaa.

Mahdollisuudet mainonnan tekemiseen TikTokissa kehittyvät kokoajan. Jos yrityksen kohderyhmä on Z-sukupolvi, on hyvä ottaa TikTokin potentiaali käyttöön ja sen avulla tavoittaa tämä ostohalukas kohderyhmä.

Tärkeintä TikTokin hyödyntämisessä on pohtia millainen sisältö puhuttelee juuri sinun kohderyhmääsi, sekä miten ja millä TikTokin ominaisuuksilla voit parhaiten tuoda esille omaa tuotettasi ja palveluasi.

Ennen kuin lähdet ottamaan TikTokia haltuun, varmista, että digimarkkinoinnin osaamisen perusteet ovat kunnossa. Lataa Kamonin ilmainen Digimarkkinointi kuntoon -opas tästä!

Tutustu tästä muihin Kamonismeihimme.

Jenny
jenny@kamon.fi

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google