Ruuan ostaminen verkosta koetaan käteväksi, mutta kehitystoiveitakin löytyy

15.05.2020

Kuluva kevät on tuonut poikkeustilan vuoksi suuria muutoksia kuluttajien arkeen. Fyysisiä kontakteja välttääkseen kuluttajat tekevät aiempaa enemmän ostoksia verkossa. Ruuan verkkokauppa oli jo ennen poikkeustilaa kasvanut Suomessa kovaa vauhtia mutta kuluva kevät on lisännyt ruoan verkko-ostojen määrää räjähdysmäisesti. Kuluttajien lisääntynyt kiinnostus verkko-ostamista kohtaan on lisännyt verkkokauppojen määrää ja yhä useammat tekevätkin myös ruokaostoksensa nykyisin verkossa. 

Toteutimme huhti- ja toukokuun aikana kyselyn, jossa kartoitimme kuluttajien ajatuksia ruuan verkkokaupasta. Vastaajia kertyi yhteensä 225, joista miltei kolmannes kertoi tehneensä ruokaostoksia verkkokaupan kautta tämän kevään aikana. Verkkokauppaostamiseen ollaan pääosin tyytyväisiä ja suurin osa vastanneista kertoikin aikovansa ostaa ruokaa verkon kautta myös jatkossa. 

Lataa tästä ilmaiseksi kaikki kyselyn tulokset ja vinkit elintarvikevalmistajalle tai lue alta tiivistetysti kyselyn tulosten kohokohdat:

Monipuolinen valikoima perusteena verkkokaupan valinnassa

Ruuan verkkokauppa valitaan etenkin hyvän valikoiman perusteella. Kuluttajien odotusarvo on, että verkkokaupassa on yhtä monipuolinen valikoima kuin myymälässä. Suurin osa verkkokaupan käyttäjistä ei ole täysin tyytyväinen verkkokauppojen nykyvalikoimaan. Yhdeksän kymmenestä verkkokaupassa ostoksia tehneistä toivoo pienten toimijoiden tuotteita helpommin löydettäviksi. Lisäksi uutuustuotteet jäävät lähes puolella verkkokaupan käyttäjistä huomaamatta ja täten ostamatta. Myös tarjoustuotteiden huomaaminen koetaan verkkokaupassa haastavammaksi normaaliin myymälään verrattuna.

“Uutuustuotteet jäävät helposti huomaamatta. Niille pitäisi olla oma täppä jokaisessa kategoriassa. Esim. jäätelö. Siinä kiinnostaisi nähdä uutuudet.”

“Kaikkea haluamaani ei löytynyt.”

Valikoiman monipuolisuuden lisäksi verkkokaupan helppokäyttöisyys ja tuttuus ovat tärkeitä tekijöitä. Suurin osa verkkokaupan käyttäjistä selaakin verkkokaupan valmiita tuotekategorioita sen sijaan, että hakisi tuotteita hakusanojen avulla. Tuotekategorioita selaamalla kuluttaja voi tehdä ostokset samaan tapaan kuin myymälässä ikäänkuin osastolta toiseen liikkuessaan.  

Verkkokaupan käyttöä perustellaan sillä, että se on kätevää, ostoksia saa tehdä omassa rauhassa, säästetään aikaa ja saa itse valita sopivan ajan tehdä ostoksia. Myös ostosten yhteenlasketun summan näkeminen lisää verkko-ostamisen helppoutta. Poikkeusaikana ihmiskontaktien välttäminen on toki myös merkittävä peruste verkko-ostosten teolle.

Myymälässä asioiminen edelleen tärkeää kuluttajille – jopa poikkeusaikana

Kyselyn vastaajista yli puolet kertoi tehneensä ruokaostoksensa myymälässä myös poikkeusaikana. Perusteluna on se, että verkkokaupan käyttäminen tuntuu ajoittain hankalalta, koska tuotteita ei voi tarkastella samaan tapaan kuin myymälässä eikä tuotteiden päiväystä tai ainesosaluetteloa sekä allergeenitietoja välttämättä näe samaan tapaan kuin myymälässä. Myöskään tarjoustuotteita ja uutuuksia ei huomaa yhtä hyvin kuin myymälässä asioidessa. Lisäksi tilauksen sisällön toimitusvarmuus epäilyttää – mitä jos tilattu tuote puuttuu toimituksesta tai on kaupasta loppu, eikä itse pääse valitsemaan mieleistä korvaavaa tuotetta? 

“Ajatus tuotteesta vähäisellä parasta ennen päiväyksellä ei erityisemmin innosta. Stressaavaa myös se, että jos tilaat ja kaikkia tuotteita ei sitten löydykään, niin olet odottanut niitä turhaan.”

“Vaikea valita tuotteita, koska ruuan tiettyjä ainesosia ja ruuan prosessoinnissa käytettyjä menetelmiä pitää valikoida huolellisesti allergioiden ja muiden siihen liittyvien tietojen mukaisesti.”

“Kaupassa näkee tavaran paremmin.”

Ruuan ostaminen verkosta koetaan lisäksi liian kalliiksi saatuun hyötyyn nähden ja etenkin poikkeusaikana pidentyneet toimitusajat ovat vieneet kuluttajia myymälään ruokaostoksille. Myös riittävän kylmäketjun varmistaminen on kuluttajia mietityttävä asia.

Ekologisten valintojen tekeminen on nykypäivänä monille kuluttajille tärkeää ja asiaa pohditaan myös verkkokaupan tapauksessa. Onko verkkokaupasta ostaminen ekologisempaa kuin myymälässä asioiminen?

Ruuan verkkokaupan tulevaisuus on täynnä mahdollisuuksia

Yhteenvetona voidaan todeta, että ruuan verkkokauppa on tullut jäädäkseen tavalla tai toisella osaksi kuluttajien arkea. Se koetaan hyödylliseksi palveluksi ja jopa puolet niistä, jotka eivät ole ruuan verkkokauppaa aiemmin käyttäneet, kertoivat harkitsevansa sen käyttämistä tulevaisuudessa. 

Kun ruokatuotteita tilataan verkkokaupasta, on tärkeää että tuotteen pakkaukset kestävät pakkaamisen sekä kuljetuksen. Verkko-ostamisen mahdollisuus on siis hyvä ottaa huomioon jo tuotekehitysvaiheessa. Lisäksi tuotteen tietojen, kuten mittojen, painon, ainesosien ja allergeenien, löytäminen on kuluttajille tärkeää myös verkossa, joten tiedot on oltava selkeästi saatavilla. Laadukkaat tuotekuvat sekä selkeä tuotteen käyttöohje ja houkuttelevat vinkit lisäävät kiinnostusta tuotetta kohtaan. 

Elintarvikevalmistajien näkökulmasta oman tuotteen päätyminen osaksi verkkokaupan valikoimaa on tärkeää, sillä kuluttajat siirtyvät entistä enemmän ostamaan verkosta. Kuluttajat toivovat verkkokauppaan monipuolista valikoimaa ja laajempaa tarjontaa sekä pienempien valmistajien tuotteita. Elintarvikevalmistajan on hyvä muistaa että kun tuotteen brändi on haluttu, se myy myös verkkokaupasta ja auttaa verkkokaupan valikoimiin pääsyssä!

Tutustu tästä muihin Kamonismeihimme.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google