Miten tuotteistaa kaaoksen keskellä ja jälkeen? Ruoka-alan toimija, ota huomioon nämä neljä asiaa

17.03.2020

Elämme tällä hetkellä outoa, omituista ja pelottavaakin aikaa. Suurin huolenaihe on luonnollisesti ihmisten terveys ja hyvinvointi, mutta taloustilanne painaa monen yrityksen ja yrittäjän takaraivossa. Miltä maailma näyttää koronan aikana ja sen jälkeen?  Siihen ei kukaan osaa vastata varmasti, mutta nykyhetkeä ja tulevaisuutta on tärkeä yrittää jäsentää oman yrityksen ja tuotteiston näkökulmasta.

Muista seuraavat asiat kaaoksen keskellä ja sen jälkeen:

  • Yritä aina ymmärtää kuluttajan toimintaa – sitä epäloogistakin.
    Tuotteistajalle kuluttajan toiminnan ymmärtäminen on aina kaiken lähtökohta, niin nytkin. Tämän hetkinen tilanne näkyy monella tapaa kuluttajien käyttäytymisessä: wc-paperia ja säilykkeitä hamstrataan hullun lailla, monen kaupan liha- ja kalahylly ammottaa tyhjyyttään. Vaikka nopeasti ajatellen tuntuu, että tällaisessa toiminnassa ei olisi järkeä, on hamstraus monelle kuluttajalle paras tapa hallita kaaokselta tuntuvaa maailmaa.
    Mieti siis, millä tavoin tuotteesi ja yrityksesi voi helpottaa kuluttajien ahdistusta. Elintarvikeyritys voi jakaa sivuillaan reseptiikkaa, jonka raaka-aineet todennäköisesti löytyvät monen kuluttajan kodista: esim. erilaisia puuroja, laatikoita, patoja. Resepteissä kannattaa antaa myös vinkkejä, miten niitä voi muokata sen mukaan, mitä aineita komerosta löytyy. Vinkkaa kuluttajia käyttämään tarvittaessa kauppojen kotiintoimituspalveluita tai vaikka Nappinaapuri-palvelua, jossa eri naapurustoissa asuvat ihmiset tarjoavat esim. kaupassakäyntiapua toisilleen.
  • Ole proaktiivinen.
    Anna tietoa oman yrityksesi toiminnasta korona-viruksen aikana. Kerro rehellisesti, miten teillä varmistetaan ainakin seuraavat asiat:
    – henkilöstön terveys
    – tuotteiden puhtaus ja laatu
    – tuotteiden toimitusvarmuus.
    Ole mahdollisimman avoin ja rehellinen ja päivitä tietoa välittömästi sen mukaan, kun tilanne mahdollisesti muuttuu.
  • Korosta tuotteesi luotettavuutta ja puhtautta.
    Ennustamme, että luotettavien ja puhtaiden elintarvikkeiden kysyntä tulee entisestään kasvamaan niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Tässä voi olla loistava mahdollisuus suomalaisille yrityksillle – myös viennin suhteen. Suomella on positiivinen imago arktisena maana, jossa tuotetaan puhtaita, turvallisia ja luotettavia elintarvikkeita.
  • Mieti millaisella tuotteistolla pärjäät talouden laskusuhdanteessa.
    Sanomattakin on selvää, että taloudessa on edessä kovat ajat. Tämän johdosta kuluttajien hintatietoisuus voi kasvaa. Tuotteistajan kannattaa miettiä jo tässä vaiheessa, miten reagoida. Kannattaako lanseerata tuote, joka on selkeästi price-fighter? Onko tuotannossa tehostamisen varaa? Onko tuotteiden reseptiikassa säästömahdollisuuksia ilman, että aistittava laatu muuttuu? Vai luottaako omiin vahvuuksiinsa ja keskittyy entistä tehokkaampaan tuotteistamiseen? Aiemminkin on nähty, että talouden laskukausina häviäjät eivät olekaan välttämättä premium-tuotteet, vaan heikosti tuotteistut, nk. ”keskikastin” tuotteet, jotka eivät profiloidu tarkasti millekään kohderyhmälle tai tiettyyn tarpeeseen.

Kaiken kaikkiaan: säilytä maltti ja positiivisuus!

Pidä huoli omasta ja henkilöstösi hyvinvoinnista ja reagoi nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Mieti jatkuvasti, miten voit helpottaa kohderyhmäsi elämää tuotteistamalla nykyisiä tai uusia tuotteita. Tarjoa tuotteita ja palveluita, jotka ovat juuri nyt kiinnostavia kohderyhmällesi!

Älä epäröi ottaa yhteyttä – mietitään juuri sinun yrityksellesi toimiva suunnitelma tähän haastavaan tilanteeseen.

Tsemppiä meille kaikille, pystytäänhän terveinä!

Kati
050 5025114 / kati@kamon.fi

Tutustu tästä muihin Kamonismeihimme.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google