Mikä on kuluttamisen uusi normaali?

28.04.2020

Mitä tulee olemaan uusi normaali?  Tätä pohtii varmasti jokainen meistä tämänhetkisen COVID-19 viruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa. Koska rajoituksia puretaan? Millä aikataululla pääsemme tapaamaan ystäviämme ja sukulaisiamme? Milloin lapset palaavat kouluun ja vanhemmat siirtyvät etätoimistoilta työkavereiden pariin?

Elintarvikeyrityksen kannalta pohdinta laajentuu kysymyksiin: Miten kuluttajat käyttäytyvät kriisin jälkeen? Millaisin varauksin liikutaan, ostetaan, käydään ravintoloissa tai tapahtumissa? Miten ostetaan – kivijalasta vai verkkokaupasta? Miten vaikea taloustilanne tulee näkymään ostokäyttäytymisessä? Millaisia tuotteita kuluttajat kaipaavat arkeensa ja juhlaansa?

Kukaan meistä ei tiedä varmasti mitä tulee tapahtumaan, mutta ainakin seuraavat kolme asiaa on elintarvikealalla toimivan yrityksen hyvä pitää mielessä.

1) Ketterä tuotteistaminen on tärkeämpää kuin koskaan.

Kuluttajat – me kaikki – olemme epävarmoja tulevaisuuden suhteen. Kukaan ei tiedä varmasti miten kauan maailma elää tässä uudenlaisessa tilanteessa. Ja kuten otsikossakin todetaan: uusi normaali on tullut jäädäkseen.

Koronaviruksen ensi vaiheissa kuluttajat hakivat turvaa hamstrauksesta ja tutuista tuotteista. Kaupan hyllyt tyhjenivät jauhelihasta, jauhoista ja makaronista. Uudessa normaalitilanteessa kuluttajien toiminta tulee olemaan entistä vaikeammin ennustettavampaa. Tällaisessa tilanteessa ketterä tuotteistaminen on ensiarvoisen tärkeää.

Esimerkiksi: oletettavaa on, että nykyisen poikkeusajankin jälkeen uusi normaali pitää sisällään entistä enemmän etätöitä. Tekniset apuvälineet on nyt saatettu ajan tasalle yrityksessä kuin yrityksessä ja videovälitteiset palaverit alkavat olla peruskauraa.

Millaisilla tuotteilla elintarvikealan yritykset voivat vastata etätyön tekijöiden haasteisiin? Etätyöläinen kun ei yleensä pääse ravintolan tai lounasravintolan patojen ääreen vaan nauttii lounaansa kotinsa ruokapöydän (tai työpöydän!) ääressä. Tuleeko terveellisten valmisruokien määrä kasvamaan vähittäiskaupassa? Nähdäänkö myymälöissä jatkossakin ravintoloiden takeaway-annoksia? Lisääntyykö erilaisten helposti syötävien ja juotavien välipalojen määrä entisestään?

2) Ruoan verkkokauppa on tullut jäädäkseen – ainakin jossain muodossa.

Ruoan verkkokaupan nousua ollaan ennustettu jo vuosien ajan. Nyt läpimurto räjähti käsiin niin nopeasti, että toimitusajat voivat olla reilun viikon pituisia verkkokaupasta riippuen. Asiantuntijat ovat erimielisiä siitä, miltä uusi normaali tulee näyttämään ruoan verkkokaupan kannalta. Joka tapauksessa voidaan veikata, että verkkokaupan käyttäjien määrä tulee jäämään korkeammalle tasolle kuin ennen koronavirusta.

Elintarvikealan toimijaa ruoan verkkokauppa haastaa osin samoin ja osin eri tavoin kuin fyysinen myymälä. Millä keinoin erottautua digitaalisessa ympäristössä? Miten saada kuluttaja kokeilemaan uutuutta kun POS-materiaalit, tuote-esittelyt ja muut myymälämarkkinoinnin keinot eivät ole käytössä?

3) Vientiponnisteluihin kannattaa panostaa edelleenkin – jopa enemmän kuin ennen!

Kansainvälisen kauppakamarin maajohtaja Timo Vuori sanoi 3.2.2020 Kauppalehdessä osuvasti, että jotkut yritykset ja toimialat voivat saada jopa lisäpotkua käsillä olevasta markkinamuutoksesta: ”Ketterät hyötyvät tilanteesta ja jäykät jäävät jälkeen. Suomella on mahdollisuus olla ketterä, jos vain uskallamme.”

Puhtaalla, turvallisella ja vastuullisesti tuotetulla suomalaisella ruoalla on taatusti kysyntää myös uuden normaalin aikana.  Vaikka nyt tuntuu, että maailma on kiinni, on vientiponnisteluihin hyvä jo alkaa varautua. Usein viennissä onnistumisen avain löytyy tuotteistamisesta: mille markkinoille suunnataan ja millaisella tuotteella? Mille kohderyhmälle tuote on suunnattu? Missä tilanteessa ja mihin tarpeeseen kuluttaja tuotteen nauttii? Minkä tuotteen korvaamme? Miksi olemme parempia kuin (markkinoilla jo olevat) kilpailijat?

Me Kamonissa osaamme auttaa löytämään ratkaisuja kaikkiin yllä lueteltuihin kysymyksiin. Pitkä ja monipuolinen kokemus elintarvikealalta on antanut meille osaamista ja perspektiiviä, jonka avulla pystymme auttamaan yritystäsi käytännönläheisesti ja konkreettisesti. 

Erityisesti tähän Koronaviruksen aiheuttamaan häiriötilanteeseen olemme paketoineet avuksesi suunnitelman liiketoiminnan kehittämiseen. Mikäli siis tarvitset apua uudentyyppisten tuotteiden kehittämiseen, tuotteiston uudelleen määrittelyyn tai uusien vientimarkkinoiden avaamiseen, on suunnitelma liiketoiminnan kehittämiseen ratkaisu haasteisiisi. Vahvan kokemuksemme avulla pystymme toteuttamaan suunnitelman tehokkaasti ja osaavasti, jolloin oman organisaation resursseja ei suurelta osin tarvitse sitoa kehitystyöhön.

Lue lisää ja ota yhteyttä.

Tutustu tästä muihin Kamonismeihimme.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google