Lontoo on välipalansyöjän paratiisi – 5 huomiota välipalojen uusista tuulista

04.10.2019

Vietin kesällä vajaan viikon Lontoossa – osin tehden töitä, osin lomaillen. Etenkin työntäyteisinä päivinä välipalojen kulutus oli kovaa, kun lounasta ei aina ehtinyt syödä. Mutta ei hätää! Lontoo jos mikä on välipalansyöjän paratiisi.

Seuraavassa huomioita uudenlaisista välipaloista ja trendeistä. Kaikki tuotteet ostin muutamalla käynnillä Waitrose-ketjun pisteissä, jotka vastaavat kooltaan suomalaista market-tason myymälää. Keskellä suurkaupunkia sijaitsevien myymälöiden valikoima toki painottuu on-the-go tuotteisiin, joten erilaisten välipalojen ja mukaan otettavien syötävien määrä korostui muuhun valikoimaan nähden.

Huomio 1: Erityisruokavaliot rokkaavat!

Vegaanit ja keliaakikot tai muuten gluteenitonta ruokavaliota noudattavat on otettu todella hyvin huomioon erityisesti on-the-go tuotteissa. Siinä missä esim. leipähylly loisti tyhjyyttään gluteenittomasta leivästä ja jogurttihyllyn täyttivät lehmänmaidosta valmistetut jogurtit, oli välipalahyllyn tarjonta suorastaan vegaani- ja/tai gluteenivapaavoittoista.

Huomio 2: Sipsien uudet kilpailijat

Brittien (ja allekirjoittaneen!) rakastamat perinteiset salt&vinegar-sipsit olivat hyvin edustettuina, samaten kuin perussipsien monet muut maut. Mutta vierestä löytyi lukuisia uusia vaihtoehtoja sipseille: maustettuja miniriisikakkuja, eri tavoin maustettuja popcorneja (suolaista ja makeaa tai niiden yhdistelmää) ja kikhernenaksuja (tietysti mm. salt&vinegar maussa). Omaksi suosikikseni nousi viimeksi mainittu: raikkaan makuinen versio perinteisestä juustonaksusta, jossa proteiinia 13,8g/100g. Helppoa ja hyvää syötävää kiireessä.

Peanut butter & almond popparit sen sijaan jäivät pitkäksi aikaa kassin pohjalle ja ne syötiin vasta viimeisen hädän hetkellä. Siinä missä parhaimmillaan suolainen + makea kombo on makumaailman aatelia, on se epäonnistuessaan juuri tätä: outo yhdistelmä suolaista syötävää ja teollisen makuista äkkimakeaa jälkimakua.

Huomio 3:  Patukkana voi nykyään syödä synttärikakkua tai vaikka puuroa

Proteiini- ja välipalapatukoita on markkinoilla jo niin paljon, että erottautuminen alkaa vaatia aika kovia otteita. Raakapatukoita, joiden ydin on muutamassa (vegaanisessa) raaka-aineessa ja gluteenittomuudessa, on markkinalla ollut jo kauan ja erilaiset rawbarit olivat Lontoossakin hyvin edustettuina. Erikoisempiin patukoihin lukeutui sen sijaan esim. synttärikakun makuinen proteiinipatukka. Kyllä vaan, luit oikein – birthday cake protein bar. Ollakseen vähäsokerinen tuote, patukka versioi synttärikakkua kohtuullisen hyvin – ja päällä vielä runsaasti strösseliä, tietty! Suomalaista aamupuuron syöjää hymyilytti myös Porridge on the go-patukka: syötävä puuropatukka siis. Sen verran patukassa oli höysteenä siirappia ja muita ainesosia, että terveysvaikutuksiltaan en usko sen korvaavan perinteistä kaurapuuroa voisilmällä – vaikka patukan käärepaperissa kehotettiin jopa kokeilemaan tuotteen syömistä lämmitettynä.

Huomio 4: Hedelmien eri muodot

Briteissä hedelmien ja vihannesten syönnin promoaminen on hyvin näkyvää ja monissa välipaloissa näkyy esim. leima 1 out of 5, eli tuote vastaa yhtä viidestä hedelmä/vihannesannoksesta. Monet kyseisistä tuotteista on suunnattu lapsille: esim. karkkinauhaa jäljittelevä marjanauha tai karkin korvike Smoothie melt: pieniä suussasulavia hedelmäpaloja. Kyseinen pakkauskin viesti tuotteen herkullisuutta ja karkkimaisuutta. Vaikka itse söisin näitä todennäköisesti mieluummin kuin karkkeja, epäilen että monille lapsi vertaus karkkiin jäisi maullisesti aika kaukaiseksi.

Huomio 5: Peas on earth!

Maailmalla on kohistu herne”maidosta” vaihtoehtona esim. soija- tai manteilijuomalle. Waitrosen hyllystä en löytänyt kyseistä juomaa, mutta sen sijaan välipalapussiin pakattuja paahdettuja herneitä nappasin mukaani kassan vierestä: valmistajan mukaan suklaapäällysteiset ovat oman lajinsa ensimmäisiä maailmassa. Maustamattomat muistuttivat maultaan paljon paahdettuja soijapapuja ja suklaa-karamellipäällystetyt maistuivat liiankin hyvältä… Näitä ostaisin Suomestakin!

Lontoon välipalatarjonnasta todellakin huomaa, että yritykset ovat nähneet vahvan kuluttajatarpeen erilaisille välipaloille. Monien välipalatuotteiden tarina loppuu tilastojenkin valossa lyhyeen, mutta pienestä osasta tuotteita tulee menestystuotteita, jotka jäävät elämään – niin kauppojen hyllyillä kuin kuluttajan huulilla. 🙂

Menestystuotteen synnyttäminen vaatii osaamista niin tuotteistuksesta, konseptoinnista kuin kuluttajatarpeiden tunnistamisesta. Onnistunut tuotteistaminen ei kuitenkaan riitä, vaan tuotteesta pitää tehdä kuluttajille houkutteleva, kiinnostava ja helposti ymmärrettävä. Tämä onnistuu tehokkaan brändäyksen keinoilla.  Meillä Kamonissa on vahvaa osaamista ja näyttöjä niin onnistuneesta brändäyksestä kuin tuotteistamisesta. Tämän osaamisen olemme paketoineet konkreettisiksi ja käytännönläheisiksi koulutuksiksi. Tutustu koulutuksiimme täällä  – ja muista, että räätälöimme aina koulutuksen vastaamaan juuri sinun tarpeitasi.  Ota yhteyttä, kerron mielelläni lisää siitä, millaisen koulutuksen voimme tarjota juuri sinun yrityksellesi!

Välipalaterveisin,

Kati
050 5025114 / kati@kamon.fi

Tutustu tästä muihin Kamonismeihimme.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google