Korona-aika on tehnyt suomalaisista kotoilijoita ja ulkoilijoita – tutkimus osoittaa, että pysyvä muutos kuluttajatottumuksiin on nähtävissä

18.6.2021

Korona-aika on muuttanut suomalaisten ajanviettotapoja ja ostokäyttäytymistä. Lisääntynyt ulkoilu, leipominen ja ruoanlaitto sekä käsityöt ovat jäämässä osaksi elämää myös pandemian jälkeen. Tämä selviää Kamon Kuluttajaraadin huhtikuussa toteutetusta kyselystä liittyen korona-ajan vaikutuksista suomalaisten ajanviettotapoihin ja ostokäyttäytymiseen.

Kolme neljästä Kamon Kuluttajaraadin kyselyyn* vastanneesta sanoi, että korona-aika on tuonut mukanaan aivan uusia tapoja ja tottumuksia. 40 % vastaajista on aloittanut kokonaan uuden harrastuksen ja yli puolet vastaajista sanoo viettäneensä merkittävästi enemmän aikaa jonkin tutun harrastuksen parissa. Ulkoilu, TV:n ja suoratoistopalveluiden katselu, leipominen ja ruoanlaitto sekä käsityöt ovat vastaajien korona-ajan harrastuslistan kärjessä.

”Mielenkiintoista on, että vastaajat sanovat, että näistä uusista tai lisääntyneistä ajanviettotavoista ulkoilu, leipominen ja ruoanlaitto sekä käsityöt tulevat jäämään osaksi elämää myös pandemian jälkeen. Lähes puolet arvioivat lisääntyneen ulkoilun jatkuvan poikkeusajan jälkeenkin, ja neljännes vastaajista aikoo leipoa, kokata ja tehdä käsitöitä enemmän, vaikka ajat normalisoituvat. Nyt on siis tuhannen taalan paikkoja tarjolla ulkoiluun, liikuntaan ja käsitöihin liittyville palveluille ja tuotteille sekä uusille ruoanlaiton ja leipomisen ratkaisuille. Sieltä voi löytyä runsaasti uusia tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuuksia”, sanoo Monica Jalonen.

80 % on tehnyt muutoksia ruoan ostamiseen

Kamon Kuluttajaraati selvitti myös, kuinka korona-aika on muuttanut ruoan ostotottumuksia. 80 % kyselyyn osallistuneista sanoi ostamisen muuttuneen. ”Selkein muutos on, että ostokerrat ovat harventuneet ja kertaostokset suurentuneet. Myös joka viides sanoo tekevänsä nyt useammin ruokaa itse alusta asti.”, sanoo Kati Harki.

”Miltei joka kymmenes vastaajista kertoo myös löytäneensä viimeisen vuoden aikana uusia suosikkituotteita elintarvikehyllystä. Erityisesti tuoreet kasvikset ja erilaiset kasviproteiinit olivat näiden uusien suosikkien joukossa. Lisääntynyttä leipomista ja ruoanlaittoa kotona pidetään kyselymme mukaan pysyvänä muutoksena. Toki pandemian väistymisen myötä myös iso osa arjen kiireistä palaa – siksi uskommekin, että jatkossa on varmasti vahvasti tilausta myös arkea helpottaville, nopeutta ja helppoutta tarjoaville elintarvikkeille”, Kati Harki jatkaa.

Koronan aikana säästyneet rahat ulkomaanmatkaan

Kamon Kuluttajaraadin kyselyssä 30 % vastaajista sanoi, että rahaa on jäänyt säästöön korona-aikana entistä enemmän. Tästä joukosta 35 % käyttäisi säästöt ulkomaanmatkaan, jos pitäisi valita yksi mieluisin käyttökohde säästöille. Kun annettiin mahdollisuus valita useampia, kolmannes söisi usein ravintoloissa ja yli neljännes vierailisi tapahtumissa.

*) Kamon Kuluttajaraadin kysely (n=564) toteutettiin huhtikuussa 2021. Vastaajista 80 % oli naisia ja 75 % yli 40-vuotiaita.

Lue kattava raportti täältä!
Vahva kuluttajaymmärrys on tie menestykseen 

Nyt jos koskaan on erityisen tärkeä tuoda kuluttajien ääni ja näkemykset mukaan tuotteistukseen. Vain kuluttajaa kuuntelemalla voidaan kehittää tuotteita ja palveluita, jotka vastaavat tarpeisiin ja tulevat osaksi kuluttajien elämää ja arkea. Kolme neljästä Kamon kuluttajaraadin kyselyyn vastanneesta sanoi, että korona-aika on tuonut mukanaan aivan uusia tapoja ja tottumuksia

Tuotteistaminen on edelleen yksi suomalaisyritysten akilleenkantapäistä – hyvä idea löytyy, mutta liian usein tuotteen paketointi houkuttelevaksi kuluttajille ontuu. Koronan jälkeisessä maailmassa onnistunut tuotteistaminen on yrityksille entistäkin tärkeämpi menestystekijä. Kilpailu kovenee ja toisaalta korona on avannut aivan uusia mahdollisuuksia. Tässä uudessa maailmassa pärjäävät ne yritykset, jotka ymmärtävät kuluttajia ja heidän muuttuneita tottumuksiaan sekä tarttuvat eri mahdollisuuksiin nopeasti ja ketterästi.

Me Kamonilla olemme asiakkaillemme silta tuotteistamisen sudenkuoppien yli – se sopivasti ulkopuolinen, mutta toimintakentän silti hyvin tunteva, ketterä kumppani. Ketterä kumppanuus onkin nyt arvossaan. Pk-yrityksille toinen pieni voi olla luonteva kumppani – pääsy osaamiseen, jota itsellä ei ehkä ole. Myös isommat yritykset arvostavat ketterää kumppania, joka haastaa tekemään asioita uudella tavalla ja auttaa yhdistämään luovuuden ja struktuurit tuloksellisesti.

Innovatiivinen ruokatalo Juustoportti Oy on yksi Kamonin pitkäaikaisimmista asiakkaista. Juustoportin toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari kertoo:  ”Me Juustoportilla olemme kokeneet Kamonin tarjoaman ulkopuolisen tuotteistamisavun erittäin hyödylliseksi ja hyväksi lisäavuksi omalle organisaatiolle.  Vahvaan liiketoimintaosaamiseen ja kategoriatuntemukseen nojaava tuotteistamisen kumppani on auttanut osaltaan kehittämään tuotteistusprosessiamme ja tuomaan uutta ajattelua ja näkökulmia.

Olemme näkemyksemme mukaan olleet edelläkävijöitä yhteistyössämme Kamonin kanssa. Siinä missä ohjelmistoja ja markkinointia ollaan totuttu hankkimaan palveluna, me Juustoportilla hankimmekin tuotteistuskonsultointia palvelupohjaisesti, kertoo Timo Keski-Kasari.”

Rautaista tuotteistamisapua tarjolla nyt ELY-keskuksen tukemana!

Kamon Oy toimii ELY- Kehittämispalveluiden asiantuntijana. Nyt voit hankkia Kamonin vahvaa tuotteistamis-, brändäys- ja markkinointiosaamista myös ELY-keskuksen tukemana: yrityksen maksettavaksi jää vain 260- 325€ alv 0% / konsulttipäivä. Hakeminen on helppoa ja päätöksen saa yleensä noin viikossa. Ota yhteyttä ja kerromme mielellämme lisää!

Lue lisää ELY Yritysten Kehittämispalvelusta täältä.

Pidetään pyörät pyörimässä ja nähdään uudessa normaalissa paljon mahdollisuuksia!

Energisin terveisin,
Kati ja Monica

Kati
050 502 5114 / kati@kamon.fi

Monica
050 502 5115 / monica@kamon.fi

“Tiesitkö, että voit hankkia apua markkinoinnin ja myynnin kehittämiseen ELY-keskuksen tukemana?”

Lue lisää Kamonin tarjoamasta ELY-keskuksen tukemasta kehittämispalvelusta Kamonistamme!

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google