Elintarvikkeen tuotteistaminen – miksi se on niin tärkeää?

13.09.2019

Suomessa on paljon uniikkeja ja laadukkaita raaka-aineita, jotka ovat haluttuja niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Suomesta ei myöskään puutu osaamista, jolla näistä raaka-aineista voidaan kehittää ainutlaatuisia tuotteita.

Suomeen onkin sen ansiosta syntynyt lukuisia pienempiä elintarvikealan yrityksiä. Nämä pienet elintarvikealan yritykset rikastuttavat maamme ruokatarjontaa erottuvilla tuotteillaan.

Kuluttajien ostopäätökset ovat nykyään aiempaa enemmän arvopohjaisia ja valmiita erilaisille trendeille. Yritykset ovat havainneet nämä signaalit markkinoilla ja pyrkineet vastaamaan niihin kehittämällä uudenlaisia kiinnostavia elintarvikeinnovaatioita.

Pelkkä uusi tuoteinnovaatio ei kuitenkaan riitä, vaan se on saatava markkinoille ja kuluttajien saataville. Tässä kohtaa tarvitaan vahvaa tuotteistamisosaamista: mikä on tuotteen konsepti pähkinänkuoressa, mille kohderyhmälle tuotetta halutaan pääasiassa markkinoida, miten erottaudutaan kilpailusta, miten tuote positioidaan markkinalla jne.

Mitä tuotteistaminen on ja miten se tulisi tehdä?

Tuotteistaminen tarkoittaa yksinkertaistettuna tuotteen muotoilua yhdenmukaiseksi ja helposti ostettavaksi tuotteeksi. Tuotteistamisen ansiosta asiakas ymmärtää helpommin mitä ostaa ja mitkä ovat tuotteesta saatavat hyödyt. Lisäksi asiakkaan (eli usein kuluttajan) kokema oston riski vähenee ja todennäköisyys ostoon kasvaa.

Tuotteistamisen tarkoituksena on paketoida uusi tai olemassa oleva hyödyke siten, että sen sisältö, hinta, konsepti ja käyttöehdot määritellään selkeästi. Tuotteistamisessa on otettava lisäksi huomioon asiakaslähtöisyys, jotta pystytään vastaamaan asiakkaan tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla sekä kehittämään tuotteita, jotka kiinnostavat asiakkaita.

Asiakaslähtöisyys on keskeinen osa tuotteistamista. On tärkeää ymmärtää, millaisia toiveita kuluttajilla on ja millaisia asioita he pitävät tärkeänä. Kaikki tieto kuluttajan, eli tuotteen loppuasiakkaan, tottumuksista, arvoista, kuluttajakäyttäytymisestä ja ostoprosessista ovat ensiarvoisen tärkeitä. Kuluttajaymmärryksen syventäminen onnistuu mm. Kamonin neuvonantajaraadin avulla. Kuluttajaymmärryksen ansiosta pystytään kehittämään tuotteita, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeita ja ovat kiinnostavia.

Myös kuluttajaedun ymmärtäminen ja sen viestiminen on keskeistä. On hyvä määritellä, millaista etua tuote voi asiakkaalle tarjota. Asiakkaan saama etu voi olla yhdistelmä emotionaalista ja rationaalista etua. Kun kuluttajaetu on määritelty ytimekkäästi, pystytään asemoitumaan markkinoilla tehokkaammin.

Asiakaslähtöisen tuotteistamisen hyödyt

Asiakaslähtöinen tuotteistaminen on tehty asiakkaiden toiveiden mukaan ja heidän tarpeitaan kuunnellen. Tällöin voidaan myynnin alkaessa olla varmoja siitä, että myydään sitä mitä asiakkaat haluavat ostaa. Lisäksi tuotetta on tarvittaessa helpompi räätälöidä eri markkinoita varten, kun tuotteen ”perustaso” on tiedossa.

4 käytännön vinkkiä tuotteistamiseen

  1. Muista asiakaslähtöisyys: ota selvää ja ymmärrä, mitä asiakkaat toivovat sekä sisällytä nämä toiveet prosessiin heti sen alkuvaiheesta asti.
  2. Tee selkeä tuotteistussuunnitelma: kun tuotteistusprosessin tueksi on kerätty riittävästi tietoa ja se on hyvin suunniteltu, epäonnistumisen riski tuotteen tuomisessa markkinoille pienenee.
  3. Vie suunnitelma johdonmukaisesti toteutukseen, ota avoimesti vastaan kaikki palaute, korjaa ja opi seuraavaa kertaa varten.
  4. Jos tuntuu, että omat resurssit eivät riitä, ota rohkeasti yhteyttä tuotteistamisen ammattilaisiin. Me Kamonilla olemme menestyksekkäästi auttaneet hyvin erikokoisia yrityksiä moninaisissa tuotteistamisen haasteissa. Ota rohkeasti yhteyttä ja jutellaan lisää!

Tuotteistaminen on prosessi, joka oikein toteutettuna tuottaa tehokkaasti tulosta. Tuotteistamista tullaan käsittelemään sivuillamme jatkossakin, joten pysythän kuulolla! Voit myös tilata uutiskirjeemme, jotta saat ajantasaiset uutiset suoraan sähköpostiisi.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google